Brennende kjærlighet
– I utkanten? Vi er i hjertet av Skandinavia! Magnor-trioen ser forbauset på oss. De har aldri hatt problemer med å få oppmerksomhet rundt sine håndlagede glass og kunstprodukter.
Tekst: Eva Alnes Holte
Foto: Daniel Westre Hansen
Nylig ble Magnor Glassverk kåret til årets merkevarebygger 2021 av Norsk Industri.
Vi møter markedssjef Lena Klanderud, avtroppende stedsansvarlig Bjørn Waage og ditto påtroppende Øyvind Fjeld i administrasjonsbygget til Magnor Glassverk. Ivrig forteller de om virksomheten, om historien, glassblåserkunsten og om fremtiden.
Håndlaget siden 1896
Magnor Glassverk ble grunnlagt allerede i 1896 i de dype grenseskogene på Magnor. De store skogene skulle gi brensel til de varmeslukende smelteovnene.
- Glass er et av verdens vanskeligste materialer å forme – på brøkdelen av et øyeblikk stivner den hete massen og produktet er skapt, sier Lena.
- Det gjelder å blåse akkurat passe, ikke for hardt, innskyter Bjørn Waage som har 31 år bak seg på glassverket.
Alle glass og krystallprodukter er laget for hånd.
Kjøpt opp av Home Brands
Høsten 2020 ble Magnor Glassverk kjøpt opp av Home Brands, Nordens største distributør av alle kategorier til kjøkkenet og det dekkede bord. Driften av glassverket fortsetter imidlertid som før – med noen av Norges beste designere og kunstnere. Ny stedsansvarlig på glassverket etter Bjørn Waage er Øyvind Fjeld som kommer fra lysstøperiet Eidskog Lys på Matrand. Lysene vil nå også bli solgt fra Magnors fabrikkutsalg av tilbehørsvarer de har kalt Noe attåt.
Vi forlater administrasjonsbygningen og går gjennom fabrikkutsalget og kafeen før vi kommer til produksjonshallen. Det er tidlig formiddag, men flere har allerede tatt turen for å kikke på varene eller få seg noe varmt å drikke inne eller på bordene utenfor. Skravla går, det er tydelig at glassverket er en populær møteplass for lokalbefolkningen.
Inviterer folk til glassblåsing og natursti
– Visse utvalgte helger kan man komme og være med å lage glass og vaser til seg selv. Da plukker de selv ut de fargene de vil ha. Under pandemien kunne vi ikke la dem få blåse, forklarer Lena Klanderud.
Bjørn Waage forteller at Magnor Glassverk etter hvert også vil legge til rette for uteaktiviteter i det store friluftsområdet bak glassverket.
– Vi ønsker å ha uteaktiviteter som for eksempel natursti og klatring i trær. En bro over elven skal gjøre det lettvint for folk å spasere opp til Vestre eller fra Vestre og ned til oss, sier han. Slik vil de samarbeide med The Plus om å tilby noe ekstra til turister og folk som bor på stedet. Magnor Glassverk er allerede et populært reisemål for turister og også populært blant de fastboende.
Blir her hele arbeidslivet
– Glassverket er viktig for folk på Magnor. Vi har en stabil arbeidsstokk. De begynner på Magnor og så blir de her til pensjonsalderen, sier Bjørn Waage. Nesten som han selv som har vært på verket i over 30 år. Men selv om han bare har igjen ett år igjen til pensjonisttilværelsen, vil han nok fortsatt følge med fra sidelinjen i mange år fremover.
Inne i produksjonshallen kommer en kvinne i rosa kjeledress mot oss. Det er Camilla Prytz, en av designerne. Hun er utdannet glassblåser ved Kosta Boda i Sverige og har drevet sitt eget verksted og smykkemerke siden 90-tallet.
Camilla Prytz
– Har jeg ikke sett deg før? spør hun og det har hun. Mange ganger. Hvert halvår arrangerer Magnor Glassverk messe i Oslo hvor designerne og deres produkter blir presentert for innkjøpere og presse. Magnor Glassverk jobber med noen av landets fremst designere og kunstnere.
Magnor Glassverk arrangerer hvert halvår nyhetslansering, pressevisning og designmesse som «alle» må besøke. Der er også designerne til stede for fortelle om sinenyheter. Messene er viktige både for å promotere produktene og designerne, men også for å føle markedet på pulsen. Og de arrangeres i hovedstaden. For Oslo-folk tenker på Magnor som et sted langt borte selv om de selv om de som bor der synes det er veldig sentralt - faktisk i hjertet av Skandinavia.
TAR OVER STAFETTPINNEN: Bjørn Waage (til venstre) har jobbet i Magnor Glassverk i 31 år og er stadig innom produksjonshallen for å hilse på designerne. Designer Camilla Prytz i midten og til høyre den nye stedsansvarlige, Øyvind Fjeld. (Foto: Daniel Westre Hansen)
FOKUS: Glass er et av de vanskeligste materialene å forme. Massen stivner på brøkdelen av et sekund. Glassblåser Bjørn Olav Rønhovde i dyp konsentrasjon. (Foto: Daniel Westre Hansen)