PR- og omdømmeekspert På Tømmerhol oppfordrer politikerne i Kongsvinger til å involvere Johannes Thingnes Bø i konkrete prosjekter og planer. – Bruk hans navn og profil til å trekke interessante næringslivsaktører til prosjekter i byen. (Foto: Goodwill/Morten Bendiksen)

– Johannes har gitt Kongsvinger en unik mulighet

– Vi stoler på Johannes Thingnes Bø når han gir Kongsvinger terningkast seks. 

 PR- og omdømmeekspert Pål Tømmerhol mener TV2-serien om de to skiskytterbrødrene er den beste reklamen Kongsvinger kan få.  

Nå oppfordrer han politikerne i byen om å kjenne sin besøkelsestid.  

– Eksponeringen på TV, kombinert med skiskytter Bøs naturlige eksponering for stedet, gir dem en unik mulighet til å posisjonere Kongsvinger som et attraktivt sted å flytte til, sier Tømmerhol, daglig leder og seniorrådgiver i strategi og kommunikasjonsselskapet Goodwill.  

Setter Kongsvinger på kartet   

– Første bud er at folk som kan tenke seg å flytte faktisk vet om stedet og hva det kan tilby. Her har Johannes virkelig sparket inn døra gjennom «Brødrene Bø». Han setter stedet skikkelig på kartet og viser i praksis  med en herlig, ekte entusiasme hvordan en tilværelse på Kongsvinger kan bli for en tilflyttende småbarnsfamilie. 

Tømmerhol har fulgt TV2-serien om de to skiskytterbrødrene. Kongsvinger blir viet stor plass i serien fordi Johannes Thingnes Bø med familie velger å slå seg ned i byen. 

Unik mulighet  

Det er nok dessverre ikke slik at folk kommer rennende til Kongsvinger av seg selv, selv om folkelige Johannes viser frem byen på en svært fordelaktig måte. Men eksponeringen på TV, kombinert med hans naturlige begeistring for stedet, gir en unik mulighet til å posisjonere Kongsvinger som et attraktivt sted å flytte til, mener Tømmerhol. 

Omdømmeeksperten peker på at Kongsvinger tilhører den store kategorien av småbyer/bygder som ligger slik geografisk til at de ikke nyter godt av naturlig befolkningslekkasje fra Oslo-regionen slik som Ski, Lillestrøm eller Jessheim.  

– Da er man nødt til å gjøre seg attraktiv på andre måter. Anbefalinger fra folk vi stoler på, er som regel det viktigste vi lener oss på når vi skal ta viktige valg i livet. 

- Bruk han!  

Tømmerhol oppfordrer politikerne i Kongsvinger til å involvere Johannes Thingnes Bø i konkrete prosjekter og planer som han kan eksponere ut mot hele Norge. 

– Bruk hans navn og profil til å trekke interessante næringslivsaktører til presentasjoner i Kongsvinger. Kanskje kan han ha en rolle som næringsutvikler på deltid mens han fortsatt er aktiv i skiskyting for deretter å få heltidsstilling når karrieren er over? 

Gjort førsteetappen 

Å vekke interesse for Kongsvinger er én ting. Å få dem til faktisk å flyttte til byen, er naturligvis en større jobb, påpeker Tømmerhol.  

– Formelen for by- og regionsutvikling er som alltid å finne rett kombinasjon av interessant jobbmarked, attraktive boligmuligheter og trygge oppvekstvilkår. Dette beror i stor grad på politisk vilje og gjennomføringskraft. Johannes har gått en fin førsteetappe, nå gjelder det å ta vare på ledelsen utover i løpet. 

Hvis vi kunne fått mer ut av Tihingnes Bø ville det vært helt strålende sier Inger Noe (V), leder for kommunens kometé for Miljø og samfunnsutvikling i en kommentar til Mitt Kongsvinger i dag og foreslår å koble han opp mot Klosser.

 

Powered by Labrador CMS