Humor kan gi psykologisk trygghet på arbeidsplassen. (Foto: Pexels)

Latter lønner seg

– Humor er viktigere enn man har trodd for å få til godt samarbeid i bedrifter og organisasjoner. Særlig der det er stor forskjell på de ansatte, skriver forskning.no.

Tekst: Eva Alnes Holte

Forskerne viser til en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet The Learning Organization.

– Jeg mener flere organisasjoner bør begynne å løfte frem humor som noe som virkelig betyr noe for samspill, sier forsker Victoria Batt-Rawden ved Høgskolen i Innlandet til forskning.no.

Positivt for læring

Sammen med laura traavik ved Høyskolen Kristiania har hun. Nylig publisert en artikkel om temaet i det vitenskapelige tidsskriftet The Learning Organization.

Artikkelen konkluderer med at bruk av humor og anerkjennelse av forskjeller mellom teammedlemmer har en positiv påvirkning på utvikling og læring.

– Maktavstand mellom medlemmer i team kan føre til læringsutfordringer, sier Batt-Rawden. Ifølge forskningen funger gruppene best dersom alle føler de er på lik linje og får deltatt aktivt uavhengig av alder, stilling og makt.

Vi har det hjemmekontorene mangler

Humor trygger de ansatte

– Humor kan gi en psykologisk trygghet som bidrar til godt samarbeid og læring av og med hverandre. Da har du igjen et veldig godt grunnlag for å skape ny kunnskap, nye tjenester og innovasjon, sier forskeren.

Den nylig publiserte studien har gått over flere år. Batt-Rawden har intervjuet konsultenter i et stort, nordisk IT-konsern. Både juniorer, tunge seniorer og ansatte i mellomskiktet har deltatt i undersøkelsen.

Best ved flat struktur

– Dette er jo kunnskapsorganisasjoner som lever av å utvikle ny kunnskap. De må dele informasjon og lære med og av hverandre for å lykkes. I slike grupper er det viktig å tilstrebe en egalitær tilstadn - eller at folk er jevnbyrdige og på lik linje, sier Victoria Batt-Rawdem-Flere av konsulentene fortalte at de mente det var en ressurs å ta vare på uliheter i bedriftene. De fleste fortalte at teamene de deltok i, var best på dette når de hadde en flat struktur.

– Mange opplevde det ikke som trygt å komme med radikale ideer, og de var redde for å si noe feil når gruppene var hierarkiske, forteller Batt-Rawden.

Kilde: forskning.no

Powered by Labrador CMS