Skip to content
MEST TIL GAVER: Hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember. 5 195 av disse går til dagligvarer, mat og drikkevarer, viser den den ferske julehandelsanalysen fra NHO Service og Handel. (Foto: Adriaan Greyling/Pexels)

Nedgang i julehandelen for Innlandet

I år vil vi bruke litt mindre på julegaver enn i 2021 og 2020. Restauranter og reiseliv kan imidlertid forvente seg en økning, melder NHO Innlandet.

Tekst: Eva Alnes Holte

Etter to usedvanlig sterke år for julehandelen, vil befolkningen i Innlandet handle mindre til jul i år. Det viser årets julehandelsprognose fra NHO Service og Handel. - Det er ikke overraskende at julehandelen går litt ned med tanke på tiden vi er inne, sier seniorrådgiver i NHO Linn Alicia Slora Kristiansen.

Urolige tider svekker julehandelen

- I år kommer flere til å gå på julebord, spise på restauranter, øke reiseaktiviteten og kjøpe tjenester som man ikke kunne under koronatiden, mens varekjøpet vil svekkes. Vi skal heller ikke undervurdere at folk begynner å utvise mer forsiktighet, på grunn av urolige tider, sier Kristiansen.

I Innlandet vil julehandelen i november og desember komme på totalt 8,1 milliarder kroner inkludert mva., viser den ferske julehandelsanalysen fra NHO Service og Handel. Hver innbygger ligger an til å handle for 11.459 kroner i desember, mens snittet for Norge er 12.047 kroner. Etter to pandemiår der julehandelen har hatt sterk vekst målt mot 2019, forventes det med dette en nedgang i årets julehandel i Innlandet på 1,6 prosent mot fjoråret. Julehandelen samlet for Norge forventes å bli på 124 milliarder kroner i november og desember.

Koronarestriksjoner ga vekst

I pandemiårene 2020 og 2021 julehandlet nordmenn mer varer enn vanlig, og veksten i julehandelen landet på henholdsvis 15,3 og 2,0 prosent i de to pandemiårene. Dette innebar med noen få unntak en sterk økning sammenlignet med 2019 for de fleste handelsbransjene. I år forventes det en julehandel som ligner mer på 2019 enn det vi har hatt under pandemien

og en nedgang for de fleste bransjene. Netthandel forventes å holde seg på samme nivå som under fjorårets julehandel.

- Det er ikke overraskende at julehandelen går litt ned med tanke på tiden vi er inne i. Og med tanke på at vi har hatt to pandemiår med sterk vekst i julehandelen er det naturlig at vi får en liten dupp i år, sier Kristiansen i en pressemelding fra NHO Innlandet.

IKKE OVERRASKET: Etter to pandemiår med sterk vekst i julehandelen, er det ikke overraskende at vi i år for en nedgang, mener seniorrådgiver Linn Alicia Slora Kristiansen i NHO Innlandet (Foto: NHO Innlandet).

Vridning mot tjenester og redusert kjøpekraft

I tillegg til at forbrukerne forventes å vri kjøpene mot tjenester i større grad i årets julehandel, har også forbrukerne fått redusert kjøpekraft gjennom renteøkninger, høyere strømkostnader og økte priser. Redusert kjøpekraft vil også kunne medføre at forbrukerne i større grad velger billigere varianter av varene de kjøper i år enn i fjor.

- I år kommer flere til å gå på julebord, spise på restauranter, øke reiseaktiviteten og kjøpe tjenester som man ikke kunne under koronatiden, mens varekjøpet vil svekkes. Vi skal heller ikke undervurdere at folk begynner å utvise mer forsiktighet, på grunn av urolige tider, sier Kristiansen.

Årets viktigste periode

Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.

Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og musikk, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, bokhandler, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 52 prosent til 98 prosent sammenlignet med en normal måned.

Hovedfunn oppsummert:

  • Nordmenn vil julehandle for 124 milliarder kroner inkl mva
  • Etter to år med vekst i julehandelen forventes en nedgang på 2,4 prosent i verdi
    • Gjenåpningen av samfunnet etter pandemien gjør at man vil vri forbruket mot tjenester som man ikke kunne kjøpe i mindre grad under julehandelen i 2021
    • Redusert kjøpekraft vil redusere julehandelen
  • Økte priser gir et betydelig større fall i volum enn verdi
  • Julehandelen 2022 vil være 14,7 prosent høyere enn i 2019
  • Hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember
    • Hver nordmann vil bruke 5 195 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i desember
    • Hver nordmann vil bruke 885 kroner i norske nettbutikker i desember
    • Hver nordmann vil bruke 5 967 kroner på andre varer i desember
  • NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 11,2 milliarder i norske nettbutikker i november og desember– like mye som i 2021
  • Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år og november nærmer seg desember i omsetning drevet av Black week. I år forventes det at redusert kjøpekraft hos forbrukerne vil gjøre at flere vil starte julehandelen under Black week med å jakte gode tilbud
  • Julehandelen er viktig for bransjer innen kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk der omsetningen øker over 50% i julehandelen sammenlignet med gjennomsnittlig måned
  • Med unntak av dagligvare og netthandel forventes det nedgang i omsetningen målt i kroner de fleste bransjene

Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen. (Pressemelding fra NHO Innlandet)

Annonsere på Næring24.no?

Ta kontakt med annonseansvarlig marie@salgsfabrikken.no
eller lena@salgsfabrikken.no

Jobbkarusell

MEST TIL GAVER: Hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember. 5 195 av disse går til dagligvarer, mat og drikkevarer, viser den den ferske julehandelsanalysen fra NHO Service og Handel. (Foto: Adriaan Greyling/Pexels)

Nedgang i julehandelen for Innlandet

I år vil vi bruke litt mindre på julegaver enn i 2021 og 2020. Restauranter og reiseliv kan imidlertid forvente seg en økning, melder NHO Innlandet.

Tekst: Eva Alnes Holte

Etter to usedvanlig sterke år for julehandelen, vil befolkningen i Innlandet handle mindre til jul i år. Det viser årets julehandelsprognose fra NHO Service og Handel. - Det er ikke overraskende at julehandelen går litt ned med tanke på tiden vi er inne, sier seniorrådgiver i NHO Linn Alicia Slora Kristiansen.

Urolige tider svekker julehandelen

- I år kommer flere til å gå på julebord, spise på restauranter, øke reiseaktiviteten og kjøpe tjenester som man ikke kunne under koronatiden, mens varekjøpet vil svekkes. Vi skal heller ikke undervurdere at folk begynner å utvise mer forsiktighet, på grunn av urolige tider, sier Kristiansen.

I Innlandet vil julehandelen i november og desember komme på totalt 8,1 milliarder kroner inkludert mva., viser den ferske julehandelsanalysen fra NHO Service og Handel. Hver innbygger ligger an til å handle for 11.459 kroner i desember, mens snittet for Norge er 12.047 kroner. Etter to pandemiår der julehandelen har hatt sterk vekst målt mot 2019, forventes det med dette en nedgang i årets julehandel i Innlandet på 1,6 prosent mot fjoråret. Julehandelen samlet for Norge forventes å bli på 124 milliarder kroner i november og desember.

Koronarestriksjoner ga vekst

I pandemiårene 2020 og 2021 julehandlet nordmenn mer varer enn vanlig, og veksten i julehandelen landet på henholdsvis 15,3 og 2,0 prosent i de to pandemiårene. Dette innebar med noen få unntak en sterk økning sammenlignet med 2019 for de fleste handelsbransjene. I år forventes det en julehandel som ligner mer på 2019 enn det vi har hatt under pandemien

og en nedgang for de fleste bransjene. Netthandel forventes å holde seg på samme nivå som under fjorårets julehandel.

- Det er ikke overraskende at julehandelen går litt ned med tanke på tiden vi er inne i. Og med tanke på at vi har hatt to pandemiår med sterk vekst i julehandelen er det naturlig at vi får en liten dupp i år, sier Kristiansen i en pressemelding fra NHO Innlandet.

IKKE OVERRASKET: Etter to pandemiår med sterk vekst i julehandelen, er det ikke overraskende at vi i år for en nedgang, mener seniorrådgiver Linn Alicia Slora Kristiansen i NHO Innlandet (Foto: NHO Innlandet).

Vridning mot tjenester og redusert kjøpekraft

I tillegg til at forbrukerne forventes å vri kjøpene mot tjenester i større grad i årets julehandel, har også forbrukerne fått redusert kjøpekraft gjennom renteøkninger, høyere strømkostnader og økte priser. Redusert kjøpekraft vil også kunne medføre at forbrukerne i større grad velger billigere varianter av varene de kjøper i år enn i fjor.

- I år kommer flere til å gå på julebord, spise på restauranter, øke reiseaktiviteten og kjøpe tjenester som man ikke kunne under koronatiden, mens varekjøpet vil svekkes. Vi skal heller ikke undervurdere at folk begynner å utvise mer forsiktighet, på grunn av urolige tider, sier Kristiansen.

Årets viktigste periode

Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.

Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og musikk, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, bokhandler, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 52 prosent til 98 prosent sammenlignet med en normal måned.

Hovedfunn oppsummert:

  • Nordmenn vil julehandle for 124 milliarder kroner inkl mva
  • Etter to år med vekst i julehandelen forventes en nedgang på 2,4 prosent i verdi
    • Gjenåpningen av samfunnet etter pandemien gjør at man vil vri forbruket mot tjenester som man ikke kunne kjøpe i mindre grad under julehandelen i 2021
    • Redusert kjøpekraft vil redusere julehandelen
  • Økte priser gir et betydelig større fall i volum enn verdi
  • Julehandelen 2022 vil være 14,7 prosent høyere enn i 2019
  • Hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember
    • Hver nordmann vil bruke 5 195 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i desember
    • Hver nordmann vil bruke 885 kroner i norske nettbutikker i desember
    • Hver nordmann vil bruke 5 967 kroner på andre varer i desember
  • NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 11,2 milliarder i norske nettbutikker i november og desember– like mye som i 2021
  • Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år og november nærmer seg desember i omsetning drevet av Black week. I år forventes det at redusert kjøpekraft hos forbrukerne vil gjøre at flere vil starte julehandelen under Black week med å jakte gode tilbud
  • Julehandelen er viktig for bransjer innen kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk der omsetningen øker over 50% i julehandelen sammenlignet med gjennomsnittlig måned
  • Med unntak av dagligvare og netthandel forventes det nedgang i omsetningen målt i kroner de fleste bransjene

Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen. (Pressemelding fra NHO Innlandet)

Jobbkarusell

Sign Up and Start Learning