Toppsesongen for fjerning av rust er på høsten før veiene saltes og nå på vårparten etter en tid med salting av veier.

Nytt verksted «midt i smørøyet»

– Bilene har begynt å ruste allerede fra de kommer inn på bilhavna, sier Lars Rundgren, daglig leder i Kongsvinger Antirust.

Tekst: Eva Alnes Holte / Foto: Kristin MacKie

Verkstedet han driver sammen med Tommy Sørli ligger på SIVA og ble åpnet 1. juni i fjor. Det var planlagt et halvt år i forveien.

– Vi leide lokalene litt for tidlig, sier Rundgren.

Investerte en halv million, ingen gjeld

Toppsesongen for fjerning av rust er på høsten før veiene saltes og på vårparten etter en tid med salting av veier. Kongsvinger Antirust både forebygger og fjerner rust.

Bygningen hvor verkstedet har sine lokaler er fra 1975, men er nyoppusset. De tre eierne investerte til sammen 500 000 i å pusse opp og kjøpe de de trengte på verkstedet.

I SMØRØYET: Lars Rundgren mener verkstedet ligger midt i smørøyet: – Kongsvinger er en bilby og spesielt stor på bruktbiler.

Lanolinbasert olje

Lars Rundgren mener det ligger midt i smørøyet: – Kongsvinger er en bilby og spesielt store på bruktbiler. Både nybiler og brukte har godt av rustbehandling både for å forebygge og for å stoppe den rusta som er kommet. Men da må det være en rustbehandling som virker.

Det er to substanser som gir stålet rust; vann og oksygen, forklarer Rundgren: - Oksygen klarer vi ikke å gjøre noe med, men oljen vi bruker fjerner vannet alle steder der bilen er angrepet. Dermed unngår du korrosjon, altså rust.

Kongsvinger Antirust bruker en lanolinbasert olje som penetrerer gammel rust og stopper ny rustdannelse.

Må inn på stålet

– Ved en understellsbehandling demonterer vi all nødvendig deksling og sprøyter på alle hulrom og flater under bilen, i tillegg på innsiden av dører, bakluke og panser

Arbeidet tar fra fire til seks timer, avhengig av hvor stor bilen er, hvor møkkete den er og hvor mye demontering som skal til. – Vi tar større biler på forespørsel. Bobil er jo større enn personbil og nyere biler har mye plast på undersiden. Vi må inn på stålet.

Siden oppstarten i juni har Kongsvinger Antirust hatt 120 biler inne. Det er bra, synes Lundgren, men han håper på mer:

– Vi håper vi kan utvide og ansette flere etter hvert. Vår ambisjon er at Kongsvinger Antirust AS skal bli den største antirustleverandøren i mils omkrets.

Rundgrens råd til gründere:

  • Sondér markedet og finn ut om det er behov for det dere har tenkt å starte opp
  • Hold investeringene lavest mulig
  • Vær forberedt på at ting kan snu – unngå hvis det er mulig å ta opp lån

 

Les også om: – Jeg har ikke ADHD!

Powered by Labrador CMS