FRIR TIL KOMMUNENE: Appen gjør det mulig å åpne og lukke bilene digitalt. Den er også et verktøy til å administrere bilparken.

Slik kan kommunen redusere bilutgiftene

Kommunene har mange biler som står parkert store deler av døgnet. Uøkonomisk og lite miljøvennlig, mener Nikolai Pyke (33). Nå har han startet bildeling for kommuneansatte.

Tekst og foto: Eva Alnes Holte

Rælingen og Ungdommens Selbyggerlag – USBL – er pilotkunder i firmaet hans Hayk, et ordspill på å haike. Flere kommuner står på trappene til å bli med i ordningen.

– De er positive til at bilene blir mer brukt i stedet for å stå stille. Deler flere på samme bil, kan kommunen redusere bilflåten sin.

BARE NICE TO HAVE? Som gründer må du ta deg god til å snakke med potensielle kunder og sette deg grundig inn i deres situasjon, råder Nikolai Pyke andre i oppstartsfasen. Spør deg selv: Er tjenesten eller produktet du vil selge viktig nok eller bare «nice to have»?

Mindre kaos, mindre utslipp

Opplegget går ut på at Hayk installerer en enhet i bilene som gjør det mulig å åpne og lukke bilene digitalt. Kommunene får oversikt over hvor mye bilene benyttes via systemet. Den gir dem et verktøy til å administrere bilparken og redusere den.

– De fleste kommuner vi har snakket med har et mål om å redusere CO2-utslippene. Færre biler på veiene via bildeling betyr mindre utslipp og kommunene kan få dokumentert sin CO2-reduksjon via vår tjeneste.

 

Les også: Spesialtilpasser strømforbruket

 

Fritidsleie dekker kostnadene

Vi treffer ham i Business Lillestrøm, et gründerhus for oppstartsbedrifter. Selv bor Pyke på Skedsmokorset sammen med kone og tre små barn. Han forteller ivrig om alle fordelene Hayk kan tilby kommunene:

– Ordningen innebærer også at de ansatte kan leie bilene på fritiden. Pengene kommunene kan tjene på dette vil dekke kostnadene ved å bruke vår tjeneste og ved å ha en bilpark. Bilene er jo allerede kjøpt og betalt.

Internasjonal interesse

Nikolai Pyke smiler. Han er trygg på at konseptet er levedyktig og forteller om skandinavisk og tysk interesse i tillegg til flere norske kommuner.

Hayk ble etablert i 2017. Målet var å organisere et bilhold som ble grønnere og førte til mindre trafikk, kaos og utslipp. De første to-tre årene jobbet Nikolai mye alene. Nå har han kommet hjem til området han vokste opp i, ansatt en salgssjef og leier inn utviklere etter behov.

 

Les også: Kiosk og billettutsalg rives på Kongsvinger

 

Har du noen tips å gi til andre som vil starte for seg selv?
– Det er viktig å forstå problemet du skal løse godt nok. Du må ta deg god tid til å snakke med potensielle kunder, sette deg grundig inn i deres situasjon. Er tjenesten eller produktet du vil selge viktig nok eller bare «nice to have»? Mange, inkludert oss i Hayk, har vært for raske, for ivrige og ikke brukt nok tid på å finne de riktige løsningene. Likevel må du tørre å gå tidlig nok ut og teste produktet eller tjenesten sammen med kunden.

Hayk har fått midler fra Innovasjon Norge og private støttespillere til å utvikle teknologien. – Teknologien er vår kjernevirksomhet. Til den trenger man mye folk og høy kompetanse. Det koster penger.

Neste steg er å skalere opp tjenesten i Norge pluss ett til to markeder i Europa.

Powered by Labrador CMS