REGNBUEBROEN: - Utenfor her skal det bli enda en ny påbygning av Jessheim Storsenter. Jon Bakke står på den såkalte regnbuebroen mellom ny og gammel del av kjøpesenteret.

– Sosiale møteplasser er vårt sterkeste kort

– Vi må finne de tingene som kan konkurrere med netthandel. Opplevelser og møteplasser blir stadig viktigere, sier Jon Bakke, leder for Jessheim Storsenter.

Tekst og foto: Eva Alnes Holte

Han kommer fra området og var lykkelig da han i 2020 fikk jobben. Så kom bølge to under pandemien og vekterstreiken. Unge Bakke lurte på om han hadde tatt seg vann over hodet.
– Det var en utfordrende stund, men det gikk jo bra, smiler han og gir ros til administrasjonen.

«Bra» er en understatement – i fjor kunne storsenteret notere seg en omsetning på to milliarder.

Romersk gudinne og slakterbutikk

Historien om Jessheim Storsenter begynner med Fakkelsenteret i 1968. Bygget hadde en bronseskulptur av den romerske gudinnen Vesta. Hun holdt i en fakkel som brant med naturgass, derav navnet.
Ved siden av senteret driver Harald Kværner en slaktebutikk. Den gjør han om til dagligvareforretning og i 1979 åpner han HK-senteret som senere skal bli ombygget og utvidet av sønnen Tore Kværner.

– I denne jobben må man hele tiden være åpen for forandringer, sier Jon Bakke.

Møteplasser

Nå står senteret foran enda et byggetrinn.
– I 2025 skal vi ha utvidet med hotell, konferanse, kino, mathall, bibliotek og eventuelt en utdanningsinstitusjon, sier Bakke. Han er opptatt av å skape møteplasser og opplevelser for folk i Jessheim.
– Det er en av måtene vi kan konkurrere med netthandel, sier han.

Senteret ligger i sentrum av byen og har etablert mange ulike spisesteder, flere av dem med inngang fra utsiden – det er atten innganger til senteret! - og med uteservering. Inne på senteret kan kundene for eksempel underholde seg hos PinPin, med bowling, minigolf, bordtennis og shuffelboard.

– Det handler om å arrangere forskjellige events, engasjere folk og skape grunner til å møtes. Sosiale møtesteder er et av våre sterkeste kort til å konkurrere med netthandel, sier senterlederen.

OVERTOK ETTER FAREN. Gårdeier Tore Kværner. Det var hans far som i sin tid etablerte kjøpesenteret.

Bor over butikkene

Jon Bakke bor på senteret, i leilighet over butikkene. Det gjør at han alltid kan være tilgjengelig. Han liker det: – Det er fint å ha så kort vei til jobb at man bare kan gå ned en trapp hvis det oppstår noe og fint å følge med på trafikken i hele åpningstiden, smiler han.

Drømmende entreprenør

Inne i leiligheten er han imidlertid nøye på å skille mellom arbeidsområde og frisoner: - Jeg er bestemt på hvor jeg sitter når jeg jobber, det skal være på hjemmekontoret, ikke i sofaen eller spiserommet. Det må ikke flyte av jobb overalt, sier han bestemt.

Når han har fri, liker han og kjæresten å lage mat sammen.
– Det sies at «food is the new fashion», og vi er med på den trenden å unne oss det lille ekstra på kjøkkenet. I tillegg er vi glad i å oppsøke gode spisesteder for en matopplevelse sammen med venner og familie eller kun med hverandre.

Slike opplevelser får man ikke foran en skjerm.

Du kan lese hele intervjuet i papirutgaven av Næring24 Øvre Romerike.

Powered by Labrador CMS