– Strøm er noe alle må ha, og det er ikke bra at mange føler seg lurt av strømleverandørene de handler med, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp). (Foto: Astrid Waller)

Strømavtalene skal bli enklere å forstå

Tekst: Eva Alnes Holte

Det må bli lettere å sammenlikne strømavtaler, mener regjeringen og inviterer alle – bedrifter og privatpersoner – til å si sin mening om nye krav til strømleverandørene.

Forslagene fra regjeringen er sendt ut på høring og du finner dem her. 

Høringsfristen er 30. mai og målet er at forskriftsendringene kan tre i kraft 1. september 2022.

Effektiv priskonkurranse

Det er på tide at strømleverandørene må gi kundene sine bedre informasjon om avtalevilkår, mener regjeringen og har nok folket med seg på det.

– Som forbrukerminister arbeider jeg for å sikre et ryddig strømmarked med effektiv priskonkurranse som kommer forbrukerne til gode, sier forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) i en pressemelding fra regjeringen om høringen.

Bedre informasjon til kundene

– Strøm er noe alle må ha, og det er ikke bra at mange føler seg lurt av strømleverandørene de handler med. Uforutsigbare strømregninger er vanskelig for dem som har lite fra før, og påvirker økonomien til mange negativt.

Toppe forteller at endringene blant annet skal sikre forbrukerne bedre informasjon når de tegner strømavtaler og får faktura. Regjeringen foreslår også at kundene skal få bedre tid til å områ seg når strømleverandørene gjør endringer i avtalen. Det skal også bli enklere å sammenlikne egen strømavtale med andres.   

Tilgang til måleverdier

– Det må bli enklere for kundene å orientere seg i sluttbrukermarkedet for strøm. De grepene vi foreslår nå skal legge til rette for dette. Dette er også en del av et større arbeid som pågår, der målet er at dette markedet skal fungere bedre, til gode for kundene, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

I forskrift om kraftomsetning og nettjenester blir det foreslått flere informasjonskrav knyttet til faktura. Fakturaen er en viktig kommunikasjonskanal fra strømleverandør til forbrukerne, og i praksis det eneste hjelpemiddelet strømkundene har til å sammenlikne betalingskravet med den strømavtalen de har.

Det blir også foreslått å forskriftsfeste sluttbrukeren sin tilgang til måleverdier og kundeopplysninger i Elhub.

Powered by Labrador CMS