Eventyrlig parfymesuksess
Den prisbelønte gründeren Kristian Sætre (1996) fra Årnes er opptatt av dufter og velvære – og av å hjelpe unge som sliter psykisk. «Utsolgt» er en heldig kombinasjon av de to lidenskapene.
En morgen foran baderomsspeilet slo det han hvor mye gode dufter betyr for selvfølelse og livsglede. Plutselig visste han hva han skulle satse på fremover.
– Da var det bare å ta opp telefonen og ringe Pål-Einar.
Parfyme
Pål-Einar Kneppen Myran (1998) er bestevennen, født og oppvokst på Kongsvinger. De to ble raskt enige om å skape en eventyrlig duft for herrer. Parfymen fikk navnet Utsolgt. Hundre kroner fra hver solgte flakong skulle gå til veldedighet.
Egentlig skulle de ikke lansere parfymen før i disse dager, men nyheten spredde seg så raskt at de senhøstes bestemte seg for å åpne nettbutikk.
Forbilde
– Vi solgte for en halv million kroner på en måned rett før jul. Over 100 000 kroner samlet inn til gode formål, stråler Kristian Sætre som har høstet stor anerkjennelse for sitt arbeid i organisasjonen Oss Mot Mobbing. De siste ti årene har han holdt foredrag for hundrevis av skoler og støttegrupper, han har bidratt til lovendring, bevisstgjøring og generell synliggjøring av temaet mobbing. Bare 17 år ung ble han kåret til Norges største forbilde, under prisutdelingen Norske Helter på TVNorge.
Det å lage en parfyme var imidlertid noe helt nytt både for Kristian og Pål Einar.
Lærerik reise
– Det kan sammenlignes med å hoppe fra et stupebrett uten å kunne svømme, sier Pål Einar. Han forteller om en krevende prosess med mye prøving og feiling.
– Men med god hjelp fra fabrikker, laboratorier og teamet rundt oss klarte vi til slutt å fullføre. Det var langt fra enkelt for produktet måtte oppfylle norske krav og standarder. Vi måtte være på lag med både Mattilsynet, toll og EU fra start til slutt. Men herlighet, for en lærerik reise det har vært!
Sætre og Kneppen Myran er allerede i ferd med å kreere en ny versjon av Utsolgt – denne gang for damer.