Fotografi handler ikke bare om lys og komposisjon –
det handler også om å gi stemme til de som ikke blir hørt

Publisert Sist oppdatert

Mona Nordøy har satt spor, ikke bare gjennom sin kameralinse, men gjennom en livsreise preget av eventyrlyst, mot og evnen til å stadig fornye seg.

Fra dramatiske reportasjereiser i krigsherjede områder til å fange menneskers sjel i ikoniske portretter

– Mona har bygget en karriere der lidenskapen for historiefortelling alltid har vært i sentrum.

En barndom preget av kreativitet og eventyrlyst

Næring24
8. mars - utgaven

Denne utgaven løfter frem åtte inspirerende kvinnelige ledere, hver med sin unike historie om drivkraft, utfordringer og suksess. Målet er å gi innsikt, inspirasjon og vise bredden i kvinnelig lederskap. 

Allerede som barn var Mona fascinert av visuelle uttrykk og mennesker. Hun brukte timevis på å studere bilder i magasiner og eksperimentere med kameraer. Drømmen om å reise ut i verden og fange sterke historier vokste, selv om skolebenken ikke alltid var like inspirerende for henne.

– Jeg var aldri den mest akademiske på skolen, men jeg hadde en enorm trang til å skape noe, forteller hun.

Fra dokumentarfotograf til portrettmester

Karrieren startet med en drivkraft: å skape bilder som kunne gjøre en forskjell. Mona tilbrakte de første årene på reisefot, dokumenterte menneskers liv i ekstreme situasjoner og jobbet for store magasiner og hjelpeorganisasjoner. Hun var i krigsherjede land, katastrofeområder og steder preget av sosial urettferdighet. Fra å overleve på en øde øy i Thailand til å infiltrere et mentalsykehus i Botswana, har Mona aldri vært redd for å utfordre grensene.

Med tiden skjedde en naturlig overgang. Etter å ha stiftet familie ble det færre risikofylte oppdrag og flere portrettfotografier. Hun gikk fra å fange skjebner i verdens krisesoner til å skape storslåtte portretter av kjente personligheter, med store filmsett, helikoptre og kunstneriske uttrykk.

– Jeg har alltid likt å gå mine egne veier. Helt fra jeg var ung har jeg drømt stort – og det gjør jeg fortsatt. Jeg har aldri vært redd for en utfordring, og hvis en mulighet har kommet, har jeg stort sett sagt ja. Det jeg har vært mest redd for, er å takke nei og så angre i ettertid. Jeg kan bare huske én gang jeg virkelig sa nei til en stor mulighet – og det angrer jeg fortsatt på. Da jeg jobbet i Disney World, fikk jeg tilbud om en programlederstilling på en kanal i USA, en slags MTV. Men jeg turte ikke. Jeg var usikker, og lot sjansen gå fra meg. Det har vært en påminnelse for meg om at frykt aldri skal være det som stopper meg fra å prøve.

Etter måneder med planlegging: bak scenen på fotoshoot med verdensstjernen Beth Hart, for å ta bilder til albumet «Fire on the floor».

Raushet og kunnskapsdeling

–Jeg er utdannet i Los Angeles, og da jeg kom tilbake til Norge, var det ikke mange kvinnelige fotografer på den tiden – det var stort sett gutta boys som dominerte feltet. Det var vanskelig å komme inn i miljøet, for alle satt på hver sin tue og så på hverandre som konkurrenter. Jeg lovte meg selv at hvis jeg klarte å få til dette, så skulle jeg dele kunnskapen min i etterkant.

En pioner innen digitalisering og nettkurs

Fotobransjen har gjennomgått enorme endringer, og Mona har ligget i forkant. Allerede for ti år siden lanserte hun sitt første onlinekurs i mobilfotografering, til tross for at markedet knapt forsto hva det innebar.

– Jeg brukte mer tid på å forklare hva et onlinekurs var enn på selve undervisningen, ler hun.

I dag driver hun Proffe mobilder-programmet, et populært onlinekurs for innholdsskapere, småbedriftseiere og fotointeresserte. Hennes webinarer har samlet opptil 18 000 påmeldte – bare i Norge. Hun har vært en pådriver for å utnytte teknologi og sosiale medier for å skape engasjerende, visuelt innhold.

Kreative oppdrag uten grenser

Mona har fotografert kongelige og kjendiser over hele verden, men hun har også hatt stor glede av kreative og uventede oppdrag. Ett spesielt minnes hun godt:

– Jeg gjorde en shoot for en lokal bedrift som solgte garasjeporter. De ga meg frie tøyler, og det trigget kreativiteten min!
Resultatet ble flere unike tablåer:

  • En mafiagjeng i en garasje, hvor en person står med bind for øynene og kjettinger, klar for en filmatisk henrettelsesscene.
  • To hardbarka bikere med Harleyer i en garasje fylt med rosemaling, der de sitter og maler intrikate mønstre på fat.
  • En gruppe svære bodybuildere i et overdådig Barbie-dukkehusland, med rosa detaljer og humoristiske kontraster.

– Det var et av de morsomste og mest kreative oppdragene jeg har hatt, ler hun. – Å gjøre noe helt uventet og leke med visuelle kontraster er det jeg elsker mest ved foto.

Råd til de som har en gründer i magen

Å drive for seg selv krever mer enn en god idé. Man må bære mange hatter og fylle mange roller. Lidenskap må være drivkraften – om det er å lage verdens beste iskrem, starte et utleiefirma eller utvikle et nytt produkt.

For å lykkes holder det ikke å tenke: “Jeg vil være min egen sjef, og tjene masse penger.” Det må være en dypere motivasjon som holder deg gående gjennom utfordringene. I tillegg må du være strukturert. Kreative mennesker kan slite med dette, fordi ideer og fantasi flyter fritt, men en bedrift krever også markedsføring, regnskap, økonomi og ledelse.
– Det er kombinasjonen av lidenskap og struktur som skaper suksess. Tør du å satse, må du være forberedt på å gjøre jobben – ikke bare når det er gøy, men også når det er tøft.

Kvinnekamp i lys og skygge

  1. mars er en dag for refleksjon, og Mona har sterke meninger om kvinners plass i arbeidslivet. Hun har sett urettferdighet på nært hold, både i Norge og internasjonalt.
    – Jeg har jobbet med kvinner i land hvor det å bli født jente betyr at du taper livet fra start, sier hun alvorlig. – Men selv i Norge har vi fortsatt en vei å gå. Lønnsforskjeller finnes. Kvinner er ofte for dårlige til å ta betalt for det de er verdt. Vi må bli flinkere til å ta plass.

Hva er neste steg?

Mona Nordøy har levd et liv fullt av eventyr, men hun er ikke ferdig ennå. Hun er fascinert av AI og hvordan ny teknologi vil forme fotografi og visuell historiefortelling fremover.


– Hvis jeg skulle satt meg på skolebenken igjen, hadde det vært for å lære AI. Det er det neste store, og jeg vil være med på reisen!

Powered by Labrador CMS