Jeg tror på kvalitet over kvantitet, selv i utfordrende tider

Fra musikal til mote– Pia Lena Bakli om stil, strategi og suksess
Musikalartist, gründer og butikkinnehaver – Pia Lena Bakli har alltid gått sine egne veier. Da hun tok over Casa Blanca i Kongsvinger, byttet hun ut teaterscenen med motebransjen, men lidenskapen for kreativitet og kvalitet forble den samme. Nå driver hun en butikk som ikke bare selger klær, men også skaper opplevelser og fellesskap.
Det er en hektisk morgen for Pia Lena Bakli. I morgen reiser hun til motemessen i København, og dagen er fylt med planlegging, kunder og forberedelser til nye innkjøp. Likevel tar hun seg tid til en samtale over Teams, der vi snakker om hennes reise fra musikalartist til butikkgründer og driver av Casa Blanca i Kongsvinger.
Fra scenelys til butikkdrift
Pia er utdannet musikalartist og har en lang karriere bak seg med opptredener på Chat Noir, Haugesund Teater og Teater Innlandet. Men da moren hennes gikk av med pensjon for 13 år siden, som hadde drevet Casa Blanca siden 1993, sto Pia ved et veiskille.
–Jeg var på et punkt hvor jeg måtte tenke langsiktig. Musikalbransjen er krevende, og jeg så en mulighet til å videreføre noe som betydde mye for familien, forteller hun. Dermed gikk hun fra scenelys til butikklys, og Casa Blanca ble hennes nye arena.
Casa Blanca: En butikk med sjel
Casa Blanca er ikke bare en butikk – det er et konsept. Pia har videreutviklet butikken med fokus på kvalitet og tidløs mote.

–Det er viktig for meg at kundene vet at de investerer i noe som varer, sier hun.
Kundene hennes spenner seg fra 25 til 60 år, men hun har kunder både yngre og eldre enn dette. –Det viktigste er at de verdsetter gode materialer og plagg som kan brukes i flere år, sier hun.
Mote som identitet og strategi
Pia forteller at hun alltid har hatt et kreativt uttrykk når det gjelder klesstil.
–Jeg har aldri vært redd for å gå mine egne veier. Det tror jeg er viktig både i mote og i business, sier hun. Denne intuisjonen gjelder også for butikkdriften. Hun har lært seg å balansere kreativitet med strategi.
–Noen ganger må man ta sjanser. Akkurat nå er vi inne i en tid preget av dyrtid, hvor mange butikker går for rimeligere alternativer. Likevel valgte jeg å satse på et dyrere merke, fordi jeg tror på at kundene verdsetter kvalitet over kvantitet, selv når økonomien er strammere. Det føltes risikabelt, men magefølelsen min sa at kundene ville verdsette kvalitet over billigere varer. Og det viste seg å stemme.
Lidenskap, service og framtidstro
Casa Blanca er ikke bare en butikk, men en sosial arena.

–Kundene kommer ikke bare for å handle, de kommer for samtalen, råd og felleskap, sier Pia. Hun mener at fysiske butikker fortsatt har en viktig plass i samfunnet, spesielt i en tid hvor mange handler på nett.
–Jeg tror vi trenger steder hvor vi kan møtes og snakke sammen. En butikk er ikke bare et sted for handel, det er også et sted for møter mellom mennesker.
Nå ser Pia frem til å hente inspirasjon i København.
–Jeg elsker å reise, se nye trender og møte mennesker i
bransjen. Det holder meg skjerpet og inspirert, sier hun.
Casa Blanca fortsetter å være en institusjon i Kongsvinger, takket være Pias engasjement, teft for kvalitet og ekte lidenskap for mote. Pia har også en klar filosofi når det gjelder hvordan klær påvirker selvfølelsen.
– Klær skaper en følelse, og det er viktig å kle seg i noe man føler seg komfortabel i. Når du har på deg noe du trives i, bærer du det med stolthet og selvtillit – og det gjenspeiles i hvordan du møter verden. Hun har full kontroll på butikkens økonomi og starter hver dag med å sjekke bankkontoen.
–Jeg må vite hvor vi står hver eneste dag, slik at jeg kan ta riktige valg. Det handler om å balansere kontroll med evnen til å ta sjanser, sier hun. Hennes råd til andre som driver butikk er å være tro mot konseptet sitt, men samtidig tilpasse seg markedet.
–Det er lett å bli usikker i utfordrende tider, men hvis du kjenner kundene dine og holder fast ved kvalitet, vil du bygge noe som varer, sier hun.