Store returtall for nettbutikkene
Håp for de fysiske butikkene
Mens motegigantene går all in med kunstig intelligens, bruker mindre aktører mer energi på menneskelige relasjoner. Det kan være en konkurransefordel og kanskje til og med løse nettbutikkenes returproblemer, mener ekspert i e-handel.
Kunstig intelligens (KI) skal hjelpe oss med å finne riktige plagg og unngå at vi sender så mye i retur. Likevel strever for eksempel nettbutikken Zalando, en av de mest brukte i sitt slag i Norge, med nesten femti prosent retur av ordrene, ifølge pressemelding fra Impact Extend. Ekspertene på e-handel mener at KI kan forsterke behovet for ordentlige mennesker.
Økende behov for menneskelig kontakt
– Jo mer kunstig intelligens vi møter, desto større blir behovet vårt for menneskelig kontakt, mener administrerende Impact-direktør Thomas Obelitz Høgsbro-Rode.
– I moteindustrien er den største utfordringen at klærne sitter forskjellig fra person til person, og det er en av grunnene til de høye returratene. Flere av de store aktørene prøver å løse problemet teknisk med avatars og KI, som kan hjelpe med å finne riktige størrelser, alternativer og inspirasjon, men det er et vanskelig problem å løse utelukkende på nettet.
Det danske klesmerket Marc Lauge løftes frem i pressemeldingen som eksempel på det stikk motsatte – nemlig ordentlige mennesker.
Retur til fysisk butikk
– Vi ser at det har en tydelig effekt at vi ikke bare finnes på nettet eller i de fysiske butikkene våre, men begge steder, og at det er de ansatte som selv styrer showet og legger ut bilder, prøver klærne og interagerer med kundene. Det skaper en relasjon som også trekker kundene inn i butikkene, forklarer salgssjef Thomas Lauge Christensen.
– Å bruke bedriftens eget personale gjør en forskjell, fordi vi innerst inne ønsker å interagere med andre mennesker og til verden rundt oss. Jeg tror også at vi har behov for det nå mer enn noensinne. Utover det er det en konkurransefordel å ha fysiske butikker i samspill med en nettbutikk. Å kunne returnere en vare fra nettet i en fysisk butikk, der du også kan finne riktig størrelse er vinn-vinn for alle, sier Thomas Obelitz Høgsbro-Rode.
Til stede i begge verdener
Selv om det er å gå helt motsatt vei av de store konkurrentene, så er effekten av å bruke bedriftenes ’ordentlige mennesker’ så stor at det gir håp for de fysiske butikkene, mener Thomas Lauge Christensen.
– Det gir tydelig mer trafikk og interaksjon når det er de butikkansatte som styrer sosiale medier, og det trekker også kundene inn i de fysiske butikkene. På den måten er vi til stede i begge verdener, og den ene forsterker den andre, sier Thomas Lauge Christensen.