Kongsvingerbanen styrkes med krysningsspor
Bane NOR inngår kontrakt om fire tiltak for å øke andelen gods på bane.
Bane NOR satser på Kongsvingerbanen ved å styrke kapasiteten for godstrafikk med flere krysningsspor, veier og parkeringsplasser.
– Dette føles som et stort steg i riktig retning, sier Kamilla Thue, ordfører i Eidskog.
Bane NOR har inngått kontrakt med NIRAS Norge AS om rådgivingstjenester for fire tiltak på Kongsvingerbanen.
Kontrakten gjelder disse fire tiltakene:
Rånåsfoss stasjon, Bodung kryssingsspor, Seterstøa planovergang og Galterud kryssingsspor.
I tillegg til planlegging av kryssingsspor gjelder oppdraget også etablering av plattformer, veier og parkeringsplasser samt planlegging av nye hus for teknisk infrastruktur.
Ekstra lange godstog
– Det langsiktige arbeidet med å fremme Kongsvingerbanens regionale, nasjonale og internasjonale betydning har lyktes.
Ved å etablere flere kryssingsspor, og forlenge eksisterende kryssingsspor, legger prosjektet til rette for å øke andelen gods på bane. Et viktig tiltak er at kryssingssporene nå blir dimensjonert for ekstra lange godstog på inntil 740 meter, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.
Normal drift i byggeperioden
Tiltakene skal også bidra til å bedre stabiliteten og fleksibiliteten i togtrafikken for både person- og godstog.
Spesielt viktig blir det å finne gode og kostnadsoptimale løsninger, effektive faseplaner og legge til rette for minst mulig stenging og mest mulig normal drift i byggeperioden, lover Bane NOR.
Byggestart i 2026NIRAS-oppdraget starter i august 2023 og vil pågå fram til byggestart, som etter planen skal skje i 2026, samt at det kan bli noe oppfølging i byggetiden.
– Det langsiktige arbeidet med å fremme Kongsvingerbanens regionale, nasjonale og internasjonale betydning har lyktes. Hurra for samarbeid om felles mål av våre politikere, administrasjon, Jernbaneforum Kongsvingerbanen, Klosser Innovasjon, Innlandet fylkeskommune og NHO Innlandet, jubler NHOs regiondirektør i Innlandet, Jon Kristiansen.
– Nå gjelder det kontinuerlig å følge opp i forhold til bevilgningene til Jernbanen, sier Kamilla Thue og minner om at ny Nasjonal Transportplan vedtas i juni neste år.