Julehandel 2024
Normal vekst på årets julehandel
Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og sikre seg gode tilbud. Derfor forventer vi at «Black week», i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel.
Jon Kristiansen, regiondirektør NHO Innlandet
Etter flere år med pandemieffekter, forventes julehandelen i Innlandet å øke med 2,5 prosent sammenlignet med fjoråret.
I kroner betyr dette totalt 8, 6 milliarder inkludert merverdiavgift i november og desember, melder NHO Service og Handel.
I pandemiårene julehandlet nordmenn betydelig mer varer enn vanlig. I 2022 og 2023 var veksten på 0,9 prosent og 4,9 prosent. I år forventes norsk julehandel å øke med 3,0 prosent. Samlet for Norge forventes julehandelen å ende på 138,5 milliarder kroner i november og desember.
- Når nordmenn de seineste årene har fått redusert kjøpekraft, samtidig som sterk kostnadsvekst har rammet butikkene, har flere handelsaktører opplevd press på marginene. Varehandelens marginer falt videre i 2023 og press på marginer er hverdagen i varehandelen også i 2024. Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og sikre seg gode tilbud. Derfor forventer vi at «Black week», i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel, sier regiondirektør i NHO Innlandet, Jon Kristiansen.
Hamar på fylkestopp
Julehandelen per innbygger i Innlandet er noe lavere enn landet ellers, med 22.743 kroner i november og desember mot et gjennomsnitt for Norge på 24.869 kroner.
Julehandelen i Innlandet er viktigst i Hamar, Gjøvik og Lillehammer. I de tre byene er julesalgandelen over 20,1 prosent av årets øvrige handel. I Innlandet står julehandelen for 19,5 prosent av årets omsetning og er dermed litt mindre viktig enn ellers i landet.
Årets
viktigste periode
Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.
Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og bøker, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 43 prosent til 84 prosent sammenlignet med en normal måned.
Hovedfunn oppsummert:
o Redusert kjøpekraft grunnet økte renter og inflasjon, vil redusere julehandelen
o Lavere strømpriser sammenlignet med fjoråret vil gi en positiv effekt på julehandelen
o Forbrukerne har fortsatt oppsparte midler
o Lønnsveksten i 2024 tilsier reallønnsvekst som bidrar positivt i julehandelen
o Deler av varehandelen har fortsatt store varelagre som skal tømmes, og det er mye kampanjeaktivitet
o Hver nordmann vil bruke 10 306 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i november og desember
o Hver nordmann vil bruke 2 309 kroner i norske nettbutikker i november og desember
o Hver nordmann vil bruke 12 253 kroner på andre varer i november og desember
· NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 12,9 mrd. i norske nettbutikker. Altså 5% mer enn i 2023
· Dagligvare og netthandel vil ha den sterkeste veksten i årets julehandel
Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHO Service og Handel står ansvarlig for beregningene i prognosen.