- FIRMABILBRUKERE OVERBESKATTES
Norsk Bilbransjeforbund og Norsk Elbilforening: – Skatten på firmabil er altfor høy
Den reelle fordelen av å bruke firmabil er langt mindre enn den standarden Skatteetaten legger til grunn.
Norsk Bilbransjeforbund
– Det skjer en betydelig overbeskatning av
firmabilordningen, særlig får elbil-brukerne svi, sier Stig Morten Nilsen i
Norsk Bilbransjeforbund.
–Prinsippet i loven er at man skal beskattes for reell fordel. Den reelle fordelen av å bruke firmabil er langt mindre enn den standarden Skatteetaten legger til grunn. For firmabiler bør fordelen fastsettes basert på kostnaden den enkelte ville ha hatt ved å drifte bilen selv..
Norsk Bilbransjeforbund (NBF) mener det er behov for en full gjennomgang av hele skatteordningen.
– Teknisk bryter reglene med Skatteloven §5-1, j.f. § 5-3 som slår fast at personer ikke skal beskattes mer enn den reelle fordelen Våre beregninger viser at staten de siste tre årene kan ha avkrevd opp mot to milliarder kroner for mye i skatt for bruk av firmabil.
Elbilbruker fikk igjen 26 000 kroner
Standardregelverket rammer særlig elbil-brukerne. En av dem er Emil Lysø, forteller Nilsen: Lysø reagerte på at skattemyndighetene la på 132 000 kroner for bruk av firmabil privat. Lysø mente fordelen langt fra var så stor og klaget på skatten for 2023. Han fikk medhold. Totalt ble fordelen redusert med over 60 000 kroner og han fikk tilbake 26 000 kroner. Han er selvfølgelig glad for at skatten ble omgjort:
- Jeg er glad for resultatet, at skatten blir omgjort. Men det er jo merkelig at det måtte en klage til. Det var rimelig komplisert, og krevde innsikt i både jus og biløkonomi. Dette må gjøres om, sier Lysø til bilbransjeforeningen.
Regelverket laget før el-biler
Unni Berge, leder for kommunikasjons og samfunnsbeskatning i Elbilforeningen, er enig: – Firmabilbeskatningen er utformet slik at i stedet for nøyaktig å regne ut skatten til hver enkelt er det laget en standardberegning. Den gang den ble laget var det bare dieselbiler. Elbil som er kommet senere, har en lavere driftskostnad, men skattes etter samme beregning. Følgelig skatter elbil-brukerne for dyrt drivstoff de ikke får.
Hun forteller at etter at Lysøs sak ble kjent, har foreningen fått om lag 200 henvendelser fra medlemmer med firmabil som ønsker informasjon om hva Lysø gjorde. De har også fått innmeldinger.
– Lysø har vært med på å synliggjøre at det har skjedd en overbeskatning av elfirmabiler. Vi mener at hans skattesak ikke er unik, han har en veldig ordinær firmaelbil.
– Skattelegges for fordeler de ikke har
Foreningen gir dem «Emils oppskrift» og hjelper dem med å beregne den faktiske fordelen av å bruke firmabil.
– Deretter er det opp til den enkelte om de ønsker å endre skatteligningen sin. Vi lover ingen medlemmer at de får medhold i første runde. Skatteetaten har gått ut og sagt det er standardreglene som gjelder. Derfor er vi spente på hva som egentlig kan bli utfallet av eventuelle klager. Hvis de behandler de klagene annerledes enn Emil sin, så er det en mulighet for å klage det inn til skatteklagenemnda og det kan gå videre til Sivilombudet.
Det er en stor fordel at firmabeskatningen ikke er så komplisert, mener Berge:
– Men vi trenger mer dekkende standardregler, som unngår å skattlegge folk for fordeler de ikke har.
Blir dobbeltbeskattet
Stig Morten Nilsen innskyter at elbilbrukerne i praksis er blitt dobbeltbeskattet etter at skatterabatten på 20 prosent for elektriske firmabiler ble fjernet 1. januar 2023.
Kostnadsberegninger av bilhold legges til grunn for faktisk verdi, og bilen til Emil er en helt vanlig, rimelig elbil. Det vil si at alle personer som har firmabil er grovt overbeskattet over mange år, særlig gjelder dette de som har hatt elbil, legger Stig Morten Nilsen til.
NBF har bedt Stortinget be regjeringen om å gjeninnføre verdisettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og samtidig igangsette en full gjennomgang av hele firmabilskatteordningen.
- Reglene må endres. Det naturlige er en generell justering av sjablonregelen for firmabiler, og spesielt for elektriske firmabiler. Dette vil kunne sikre riktig skattemessig håndtering i fremtiden, mener Nilsen