KALD SKAL DRINKEN VÆRE! Irritert over at bartenderen fyller opp glasset med isbiter? – Vi gjør det for å holde den kald. Sammen holder isbitene hverandre kalde og harde. Hvis vi bare har én eller to isbiter i glasset, smelter de fort og drinken blir raskt lunken. Vi liker ikke det som er blitt lunkent, gjør vi vel?

Rammet av gjesteglede

Tekst: Eva Alnes Holte / Foto: Emilie Moseby

Han kommer småløpende over gårdsplassen, fem minutter før avtalen vår. – Jeg så dere kom og sa jeg måtte skynde meg til et veldig viktig møte, forklarer han litt heseblesende, galant som alltid.

Per Magnus Haig kan kunsten å få folk til å føle seg betydningsfulle, enten det dreier seg om journalister eller gjester i store private selskaper eller bedriftssamlinger.

Vi treffer ham på Kvisle Herregård hvor han arrangerer kurs og selskaper. – Næringslivet er flinke til å bruke oss. 

Bedriftene kjører gjerne helt fra Hamar eller Kongsvinger for å nyte en dag eller kveld på Kvisle Herregård. 

 I det siste har han kommet i den gledelige situasjon at han har måttet si nei til noen bestillinger. – Kalenderen begynner å fylle seg helt opp!

Sommerfugler i magen

Mange vil nyte de flotte omgivelsene på herregården med Haig som vert, andre inviterer ham som bartender og humørspreder til egne selskaper, kurs og konferanser. 

– Nylig var jeg hos medie- og kommunikasjonsbyrået Mindshare i Oslo og lagde drinker til hundre medarbeidere. Jeg er alltid litt spent foran slike store arrangementer – blir som en nyfødt solung med sommerfugler i magen. Det gikk heldigvis veldig bra – travelt, men så gøy! sier sørlendingen som har tapt sitt hjerte til skogsbygda på Østlandet. 

Vil smitte de ansatte med gjesteglede

Gøy var det nok også være å sjekke bankkontoen etter en sånn kveld, Haig medgir det. Han har 35 år i bartenderbransjen bak seg, fire av dem som daglig leder på Kvisle med Flisa Trykkeri som eier.

– For meg er det viktigere at de jeg ansetter har den rette innstillingen enn all verdens skolegang, sier Haig som oppfordrer de ansatte til å organisere seg. – I løpet av de årene jeg har drevet Kvisle har jeg ikke hatt en eneste sykemelding.

Mobiltelefon i arbeidstiden er strengt forbudt om man jobber på Kvisle. Fokuset skal hele tiden være på å yte service og gjøre sitt ytterste for at gjestene skal trives. 

–Jeg pleier å si at jeg er rammet av gjesteglede. Den tilstanden vil jeg at mine ansatte også skal bli smittet av. 

Gin fra Kvisle 

I disse dager settes 1000 nummererte flasker med gin fra Kvisle inn i hyllene på Vinmonopolet. Bak ginen står Per Otto Sletten og Ole Peder Berggren fra Flisa Trykkeri sammen med Per Magnus Haig. Det Norske Brenneriet i Grimstad har produsert drikken med egendyrkede urter og norske poteter. Per Magnus Haig har sørget for et hint av tyttebær.

STILLER MED SELVPLUKK: Per Magnus har selvplukkede tyttebær i kurven: – Vi kjøpte først fire kilo «tipper» fra flinke bærplukkere, men så vi tenkte att vi selvsagt måtte stille med selvplukk når vi skulle lage vår egen gin. Dermed samlet Ole Peder, Per Otto og jeg familie og gode venner og dro til skogs en ettermiddag. På under to timer hadde vi plukket 27 kilo. Og det var gøy !

Mindshare

Av Per Magnus Haig

  • 4 cl Herregårdsgin
  • 1 spiseskje ferske tyttebær
  • 2 cl fersk sitronsaft
  • 6 cl hjemmelaget usøtet tyttebær juice (Om du ikke har det så er Tranebærjuice ett godt substitutt.)
  • Tonic

Drinken bygges i glasset: Fyll ett vakkert drinkglass med isbiter, dernest brennevin, bær, juice og toppes med en god Tonic.

– Tyttebærene – eller tipperne som det heter på solung – får frem bitterheten. En stor opplevelse i hver dråpe, mener Per Magnus. Flaskeetikettene er illustrert med lysekrona og det to hundre år gamle franske tapetet fra spisestua på Kvisle. 

«Livet er deilig bare man er karaktersvak til å nyte det».
(Fra «En bartenders bekjennelser» av Per Magnus Haig.)

Powered by Labrador CMS