Nye mva-regler for utleie og deling av leiebiler

Endringene i mva-justeringsreglene for utleie og leasing av personkjøretøy vil ramme bilutleiebransjen, og gjøre det dyrere både å leie og dele bil, mener NHO Reiseliv.

– Regjeringen fordyrer Norge som reisemål

– Det blir dyrere både å leie og dele bil. Dette er skadelig for bilutleiebransjen og for Norge som reiselivsdestinasjon, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv i en kommentar til de nye mva-reglene. 

Dette er fullstendig på tvers av alle ambisjoner i klima- og miljøpolitikken om mer deling og mindre selveie.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv

Kristin Krohn Devold reagerer sterkt på regjeringens hastebehandling av nye mva-regler for leiebilbransjen:

– Regjeringen overser høringssvar fra både bransjen og skatteetaten i revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen erkjenner i sitt reviderte nasjonalbudsjett at de nå fordyrer Norge som reisemål både for nordmenn og utlendinger og tror samtidig at dette ikke vil ha konsekvenser. Dette er å tro at man kan ignorere internasjonale konkurranseforhold, fortsetter Devold.

Stort tap for reiselivsbransjen

NHO Reiseliv mener at dette i praksis betyr en økning i pris på Norgesferien med flere hundre kroner for de som bruker leiebil. De varsler samtidig at situasjonen kan forverre seg ytterligere:

– Norge vil med dette kunne miste gjester til for eksempel Sverige, som heller velger å fly og leie bil i Sverige som et utgangspunkt for ferien. 

– Da blir tapet enda større, fortsetter Kristin Krohn Devold. – Dette er stikk i strid med regjeringens ønske om økt reiselivseksport og mer verdiskaping i distriktene, sier Devold.

– Rammer en bransje med små marginer

Regjeringen forslag i revidert nasjonalbudsjett går ut på at fradragsført inngående merverdiavgift for personkjøretøy tilbakeføres forholdsmessig, basert på kjøretøyets verdi når det omdisponeres fra fradragsberettiget bruk, I dag er det slik at fradragsført merverdiavgift må tilbakeføres dersom personkjøretøyet selges før det har gått 48 måneder etter at kjøretøyet ble registrert.

– Dette vil påvirke leasing- og utleiebransjen negativt. I dag er det et forutsigbart og fungerende system, som blir erstattet med et mer kostbart og vilkårlig som rammer en bransje med allerede små marginer, påpeker Krohn Devold i pressemeldingen fra NHO Reiseliv. 

– Paradoksalt av regjeringen

Samtidig bruker regjeringen de økte inntektene til å redusere engangsavgiften ved privatkjøp, noe Devold reagerer på:

– Det er et stort paradoks at regjeringen tar penger fra leiebil og bildelingsbransjen for å stimulere til privatbilkjøp. Dette er fullstendig på tvers av alle ambisjoner i klima- og miljøpolitikken om mer deling og mindre selveie, sier Devold.

 

Powered by Labrador CMS