Viktig inntjeningsperiode for hoteller og restauranter
Seks av ti nordmenn skal på julebord
Julebordsesongen er en viktig inntjeningsperiode for reiselivsnæringen i Innlandet. Seks av ti nordmenn skal på julebord.
Dette kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Kantar på oppdrag fra NHO Reiseliv. Halvparten av bedriftene som har svart på undersøkelsen i Innlandet sier at de har like mange eller flere bestillinger enn i fjor.
Bekrefter gode tall
Ole Volden-Sandersen, driftssjef i Frichs, bekrefter at julebordssesongen ser lovende ut i regionen. - Julebord-bookingene er bra, og godt tatt imot, spesielt på stedene i Mjøsregionen og Lillehammer. Det ser ut til å være god vilje fra bedriftene til å bruke ressurser på sine medarbeidere. Det er også grei booking i distriktene, men erfaringsvis bestiller gjestene i distriktene noe senere, sier Volden-Sandersen.
Flest skal på restaurant
Det er mest populært å ha julebord på offentlig serveringssted. 55 prosent skal på julebord på restaurant, mens 25 prosent skal på julebord hjemme hos venner eller familie.
– Av bedriftene i Innlandet som er med i undersøkelsen oppgir halvparten at de har like mye eller bedre booking enn i fjor. Førjulstiden er en travel periode for mange, og da er det ekstra fint å kunne ta julebordet ute på restaurant og slippe å stå på kjøkkenet selv. For mange av våre medlemsbedrifter i Innlandet er julebordsesongen en av årets viktigste perioder, og de legger mye innsats i å skape gode mat- og drikkeopplevelser, sier Jon Kristiansen, direktør i NHO Innlandet.
Nasjonale tall
Av de som skal på julebord, skal 34 prosent på ett julebord, mens 22 prosent skal på to til tre julebord. Desember er den mest populære julebordsmåneden. 61 prosent har planlagt julebord i desember, mens 42 prosent skal på julebord i november. 9 prosent har lagt julebord til januar.