CONMODO PÅ SKARNES

HVORDAN GÅR DET HER? Tommy Fjeld, service- og avdelingssjef (stående) tar en prat med lærling og Kristoffer Sæthre Såheim som holder på en garantisak på Samsung. I bakgrunnen Bjørn Tverrå Hansen, hovedtillitsvalgt og med snart åtte års fartstid hos Conmodo.

Småelektronikk får nytt liv på Skarnes

Synes du det er synd å kaste kaffemaskinen fordi den ikke virker? Eller hva med mobilladeren som har tatt kvelden, mac-skjermen som er knust, den defekte robot-støvsugeren eller den ødelagte sparkesykkelen du hadde gledet deg til å bruke når vinteren er over?

 Conmodo på Skarnes reparerer  mobiltelefoner og annen småelektronikk. Kjedebutikkene og bedrifter har gjort det lenge, men siden mars i fjor kan også privatpersoner levere inn ødelagte elektroniske gjenstander

 

Hurra for det grønne skiftet!

– Det grønne skiftet og sirkulærøkonomi er positivt for vår virksomhet, sier daglig leder Terje Torkildsen. – Folk og bedrifter vil heller reparere enn å kaste og kjøpe nytt. Dårligere økonomi blant mange spiller også inn på viljen til å ta vare på det man har.

Teknikerne på verkstedet reparerer eller oppgraderer elektroniske komponenter til de høyeste standardene, noe som forlenger levetiden.

 Men konkurrere på pris med de uautoriserte verkstedene kan Conmodo ikke.

Bruker bare originaldeler

– Vi forholder oss kun til originaldeler og alle som jobber hos oss er autoriserte. 90 prosent av teknikerne våre har fagbrev i data-elektronikk. Produsentene stiller strenge krav til hvordan reparasjonene skal gjennomføres for å gi best og langvarig resultat.

Service- og avdelingsleder Tommy Fjeld innskyter:

Å gå til et uautorisert verksted er som å levere inn en Porsche og få tilbake en Lada.

Tommy Fjeld, service- og avdelingsleder

– Å gå til et uautorisert verksted – som det finnes veldig mange av – er som å levere inn en Porsche og få tilbake en Lada. Dessuten får man ingen ting igjen på garantien hos produsenten hvis det ikke er brukt originaldeler i reparasjonen.

Skandinavisk kjede

RASK SERVICE: Mari Slaatten Svenson fra Roverud tar imot bedrifts- og privatkunder på walk-in-verkstedet. – Mange vil heller komme direkte til oss enn å sende oss for eksempel kaffemaskinen i posten. Har vi delene inne, kan vi reparere mens kunden venter, forteller hun. .

Mange kommer innom for å få rens av laderport.

Marit Slaatten Svenson

 Conmodo er en skandinavisk kjede med verksteder på Skarnes, Alnabru, Kongsberg, Malmø og Ishøy. Conmodo en autorisert leverandør av reparasjonstjenester for alle de største produsentene og håndterer dermed også garantireparasjoner.  

I verkstedet med hovedkontor på Skarnes har de 72 ansatte. – Vi er ikke topptunge, sier Tommy Fjeld. 

– Conmodo er en spennende bedrift som jeg har fulgt lenge. Den er den nest største arbeidsplassen i Sør-Odal, bare Maarud har flere ansatte.

Knut Hvithammer, ordfører i Sør-Odal

I fjor hadde bedriften en omsetning på verkstedtjenester på 250 millioner kroner og et overskudd på en halv million. 

 – Verdifull for Sør-Odal

Knut Hvithammer, ordfører i Sør-Odal, er til stede da Næring24 besøker bedriften:

– Conmodo er en spennende bedrift som jeg har fulgt lenge. Den er den nest største arbeidsplassen i Sør-Odal, bare Maarud har flere ansatte. Conmodo er også en stor lærebedrift som rekrutterer fra de videregående skolene i distriktet vårt.

 I en periode hadde Conmodo 13 lærlinger, nå har de tre pluss to på arbeidstrening. 

Heftig underskudd og overskudd

BEHERSKET OPTIMISTME: Daglig leder Terje Torkildsen sparker i gang det nye året med behersket optimisme.

Etter bunnåret i 2022, hadde Conmodo ifølge Torkildsen et «heftig overskudd»på det norske markedet i fjor.

– Vi har snudd om mye på produksjonen, på rutiner og tankesett og ikke minst på nye kontrakter, sier han. Torkildsen ser med behersket optimisme på utsiktene for 2024. 

– Med strømutgifter som har steget fra 300 000 kroner årlig til 1,2 millioner, er det klart det er utfordrende. Jeg tror det skal gå bra, men det er små marginer i vår bransje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS