YRKET MITT: BUTIKKMEDARBEIDER

Michelle Brandt Alterhaug er ferskvaresjef i Kiwi på Fjellhamar. Hun forteller at salget av fisk har tatt seg kraftig opp siden de kuttet prisen tilsvarende momsen på femten prosent.

– Vi er kjøleskapet og møteplassen på Fjellhamar

Publisert Sist oppdatert

 

– Det aller beste med jobben er menneskene, sier Michelle Brandt Alterhaug (34) som er ferskvareansvarlig hos Kiwi. Hun er litt irritert over uttrykket «å sitte i kassa». – For det første skal du kunne veldig mye for å gjøre en god jobb der og for det andre har vi veldig mange andre oppgaver i butikken også!

 

 – Og for det tredje sitter jeg ikke – jeg står!

Michelle foretrekker å stå når hun skal ta imot betaling fra kundene. – For meg er det bedre for ryggen enn å sitte i kanskje fire timer i strekk, sier hun. 

Arbeidet i kassa

Det er mye å følge med på når du jobber i kassa, forteller Michelle. – Du skal være våken og rask samtidig som du skal være blid og gi kundene en god opplevelse. Du skal også være tålmodig. Når noen er misfornøyde, er det oss i kassa som som regel får kjeften. 

 På Kiwi har de ansatte maks fire timer om gangen i kassa, ofte kortere tid. 

– Vi er nødt til å rullere. Man blir sliten i rygg, nakke og hode, forklarer Michelle. Når vi ikke er i kassa, vasker, rydder og fyller vi på i hyllene, alt etter den malen Kiwi har for plassering.

 Ferskvaresjef

Mange kunder vil gjerne slå av en prat med blide Michelle. Det synes hun bare er hyggelig.

For et par måneder siden fikk hun ansvaret for ferskvareavdelingen. Michelle bestiller varer og sørger for at det er nok ferskvarer til å dekke etterspørselen i helger og under kampanjeperioden. 

– Det går mest av pølser, egg, ost, karbonader og kjøttdeig – og nå også laks! Salget av fisk generelt har tatt seg kraftig opp siden vi kuttet i prisen tilsvarende momsen på femten prosent. 

 Prisbevisste kunder

 Kiwi-kundene på Fjellhamar er veldig prisbevisste.

– Kundene har med seg kundeavisen når de handler hos oss. Etter at strømprisene føk i været dukket det opp en del nye kunder fra matbutikker med høyere prisnivå. Vi merket det på spørsmålene – plutselig fikk vi spørsmål etter merkevarer vi ikke fører her. 

 Michelle har vært i Fjellhamar-butikken i to år nå. Tidligere jobbet hun i Kiwi på Ottestad ved Hamar. 

 – En nærbutikk betyr mye

– Den butikken var bygget etter nyeste Kiwi-modell og liksom flaggskipet i kjeden. Folk kom langveisfra for å handle storhandel der. Her er kundene lokale. De handler hos oss fast, vi er liksom kjøleskapet til dem som bor her. Flere hilser og veksler noen ord med oss Noen spør kanskje litt spøkefullt om hva vi synes de skal ha til middag i dag? Da skjønner vi at de har lyst på en prat og det tar vi oss som regel tid til. 

 Michelle er glad i jobben og arbeidsplassen sin: – Nærbutikken betyr mye i lokalsamfunnet. Tenk på så mange kjente man kan treffe når man går hit! For noen er vi og de andre kundene kanskje de eneste de snakker med i løpet av dagen. Folka er så hyggelige på Fjellhamar. Jeg synes det er fint å tenke på at vi kan være en møteplass for alle. 

Powered by Labrador CMS