DET VERSTE: Mange mistet jobben under snuoperasjonen. – Det verste var å si opp folk. Det hjalp selvfølgelig ikke dem å si at det var nødvendig, sier Kjersti Hobøl.

Motiveres av det umulige

I 2018 bar det mot stupet for Nille. – De var teknisk konkurs, sier administrerende direktør Kjersti Hobøl. Hun snudde skuta.

Tekst og foto: Eva Alnes Holte

Vi hører latteren hennes lenge før hun kommer inn i resepsjonen. – Har du fått kaffe? spør hun før hun tar av seg ytterjakka, veksler noen ord med en kollega om heisen som fremdeles ikke virker – supert det, så får vi iallfall den trimmen, haha – før hun loser oss inn på møterommet.

- Nå går Nille som ei kule – men det er usikkert farvann fremover, sier hun da hun har fått satt seg.

Ikke hjemmekontor

Kanskje er det lettelsen over oppturen som har gjort at alle er så blide på Nilles hovedkontor på Kolbotn, lurer vi på. Helt fra vi kom altfor tidlig, har vi blitt møtt med smil – og kaffe.

- Jeg er veldig opptatt av at vi skal trives på jobben, at man skal ha lyst til å treffe kolleger, ikke bare sitte på hjemmekontoret selv om det er mer lettvint. Ved arbeidsdagens slutt skal folk føle at de har gjort nytte for seg, hatt det hyggelig, kanskje hjulpet noen, sier Kjersti Hobøl. – Vi er på jobb de åtte-ti mest våkne timene av døgnet. Da må den ikke tappe oss for energi slik at vi blir utbrente eller detter sammen når vi kommer hjem.

Det verste ved redningsaksjonen

Hun vet godt at noen dager er tøffere enn andre. Det har kostet å gjenreise Nille:

- Det verste var å si opp folk. Det var dessverre helt nødvendig. Hadde vi ikke gjort det, så ville ingen ha jobb til slutt. Men det hjelper selvfølgelig ikke dem som mister jobben at du sier det.

Det måtte masseoppsigelser til i Nille og nedleggelse av butikker for å få kjeden på rett kjøl igjen. Før banken motvillig overtok Nille i 2018, hadde pengene rent ut av butikkjeden. Hobøl ble hentet inn som ryddepike. DnB hadde tillit til at hun skulle klare det, hun hadde tidligere reddet interiørkjeden KID, før det igjen Princess. Siviløkonomen fra Enebakk har gjort karriere av å få skakkjørte selskap opp å stå igjen. I dag blir hun omtalt som en superkvinne av Petter Stordalen som i intervjuer har sagt at han gjerne skulle hatt henne med på laget sitt.

En overfylt bod

Nå stod Nille for tur for redningskvinne Hobøl. Butikkjeden var dømt nord og ned og en opptur syntes umulig. Nettopp dét motiverte henne. Men var det noe vits – trengte Norge Nille?

Kjersti besøkte en Nille-forretning. Det var mange år siden sist. Hun ble ikke imponert:

- Jeg syntes butikken lignet på en overfylt bod. Sånn med en gang var det ingenting der jeg hadde lyst på. Den ene tingen slo den andre ihjel, alt var bare rot.

Nei, Kjersti syntes ikke Norge trengte Nille. Men da hun så nøyere etter, oppdaget hun at det gjemte seg mange fine skatter i alt kaoset, det var bare det at de ikke fikk skinne slik de fortjente. Selv de ansatte visste ikke hvor godbitene befant seg. Her var der mulig å gjøre noe!

Oppussing

Nille satte i gang med å få pusset opp butikkene.

- Stod du utenfor og kikket inn, var det ingenting som fanget blikket. Da går du ikke inn i butikken. Første bud var å løfte frem godbitene.

220-230 av Nille-butikkene er nå pusset opp. Den gang hadde kjeden over 400 forretninger.

- Butikkene lå altfor tett, det kunne være to av dem på et lite tettsted. Vi la ned nesten hundre forretninger og utvidet noen. Hobøl fant feil på feil på feil i de gamle «bodene»:

- Det var kjøpt inn helt feil varer. Det var tydelig at de tidligere utenlandske eierne ikke hadde peiling på hva interiørinteresserte norske kvinner vil ha. Kanskje trodde de alle ville ha det samme? Iallfall ble det kjøpt inn 300 000 helt like vaser!

Kjersti Hobøl byttet ut nesten hele ledergruppa.

- Så fort vi ryddet opp i ett problem i Nille, dukket det opp nye. Det ville liksom ingen ende ta. Det er gjerne sånn at når du åpner skapene, detter skjelettene ut. Her var det mange skjeletter.

RYDDET OPP: –Vi har mange fine ting, det gjaldt å få dem fram i lyset, sier Hobøl. (Foto: Eva Alnes Holte)

Slik sparer bedriften strøm

Dårlig grunnmur

Som oftest når alt er galt så ligger det konstruksjonsfeil i bunnen, forklarer Hobøl. Her var det feil i IT-systemene, de manglet struktur, var bygget på leirgrunn.

- Det som ga umiddelbare resultater, var oppussingen og ny butikkdesign.

Snuoperasjonen var i gang. Så kom 12. mars og hele Norge ble stengt ned.

- Under koronaen ble hjemmekosen viktigere enn noensinne.

Kræsjåpnet nettbutikk

Nedstengninger og reduserte butikkåpningstider ble den nye virkeligheten. Etter hvert normaliserte situasjonen seg ved hjelp av munnbind og 1-meteren. Nille gjorde som så mange andre: – Vi kræsjåpnet en nettbutikk. Var du veldig tålmodig, kom du frem til kassa og fikk fullført kjøpet, ler hun. I dag er de i ferd med å relansere en mer brukervennlig versjon.

Med koronaen forsvant de store innkjøpsmessene i Kina.

- Etter koronaen finnes det nesten ikke messer lenger.

Lenge å vente på solceller

Norsk design

Nille har derfor engasjert egne, norske designere til å utvikle nye produkter.

- Nå som alt er blitt dyrere for folk flest, må vi jobbe enda hardere med sortimentet. Varene våre skal passe inn i lommeboka til hvermansen. Å dekke et hyggelig bord skal ikke koste skjorta. Alle skal ha råd til å dekke fine bord for de små og store øyeblikk i livet.

De ansatte skal være stolte av å jobbe i Nille, mener Hobøl. Ledelsen er ofte rundt og snakker med de som jobber i butikkene.

- De fleste av oss liker at noen bryr seg. I en retailkjede er alle ledd like viktige, uten kunder lever vi ikke. Den som kanskje er minst viktig er meg selv, jeg har jo ingen definert posisjon.

Jobb og familie

Når hun ikke er på jobb, holder hun til hjemme på en gård i Ytre Enebakk med mann og hund. De to døtrene har flyttet ut. Kjersti trener mye, går turer med hunden og er en lidenskapelig soppsanker. Hun er opptatt av kunst og leser mye.

- Det blir mye faglitteratur, men akkurat nå er jeg ferdig med den siste romanen til Joyce Carol Oates. I sommer leste jeg om igjen flere bøker av Anne B. Ragde.

Litt fritid blir det altså på superkvinnen i Enebakk. – Nå har jeg anledning til det, sier hun, - det var annerledes da jentene var små. Når du har jobb og familie, rekker du ikke så mange egne ting, og det er helt greit så lenge du av og til sørger for å få til noen små oaser for deg selv. Alt kan ikke bare være logistikk hele tiden. Det gjelder å sette opp en strategi for hvordan du vil ha det.

Hybelkaniner hjemme

Kjersti forteller at da eldste-datteren studerte, hadde hun kommet hjem en dag og sagt at en medstudent hadde spurt om hvordan det var å ha en karrierekvinne til mamma. – Da kan hun vel ikke ha vært en god mor? var spørsmålet. Kjersti husker det ennå ordrett.

- Morsrollen og karrieren lar seg fint kombinere, det du må gi avkall på en periode er venninnelunsjer og trening tre ganger i uka. Og så må du skille mellom jobb og privatliv – når du er hjemme, er du hjemme!

Og så må det ikke se strøkent ut hjemme til enhver tid, poengterer Kjersti. – Før pleide jeg å si «her ser det ikke ut» for liksom å være føre vâr kritiske blikk, nå sier jeg ingenting for det er nemlig slik det faktisk ser ut. Og litt rot hjemme er ikke så farlig.

Grip mulighetene!

Det gjelder å gi partneren ansvar helt fra starten av, mener Kjersti. – La mannen få lov til å ta ansvar i heimen. Hvis du virkelig vil ha likestilling, må du slippe taket selv om han ikke gjør ting på din måte.

Nå er vi virkelig inne på et tema som engasjerer Hobøl:

- Det er en overvekt av kvinner på høyere studium. Dette reflekteres ikke i arbeidslivet. Jentene må ikke være så redde for å gripe mulighetene: Du er ikke alene, det finnes så mange flinke folk som kan bistå. Sørg for å ha folk rundt deg som kan mer innen sitt fag enn deg. Det gjelder å bygge gode team.

Nytt hjem for Nille

I dag er det 312 butikker igjen i Nille-kjeden. I løpet av de to siste årene har de håvet inn 200 millioner kroner. Kjersti Hobøl er ferdig med redningsaksjonen og DnB har begynt å se seg om etter nye eiere.

- DnB kan ikke eie et selskap i all tid. Nå må det komme inn en god eier som bryr seg om butikkene, utvikler den og stiller krav. Jeg håper på et trygt og godt hjem for Nille.

Powered by Labrador CMS